Всеукраїнський позакласний захід «Урок толерантності»
Життя засвідчує, що відмінність систем цінностей та принципів часто стає джерелом конфліктних ситуацій у суспільстві, колективах і, навіть, родинах. Толерантність – це цінність, що допомагає людству вирішувати конфлікти у мирний спосіб. Поняття толерантності означає здатність людини співпрацювати, чути, цінувати, розуміти і поважати іншу думку та невороже її зустрічати.
Міжнародний день толерантності оголошено ЮНЕСКО в листопаді 1995 року з нагоди 50-річчя цієї організації.
16 листопада 1995 року держави-члени ЮНЕСКО ухвалили Декларацію принципів терпимості. У 1996 році Генеральна Асамблея запропонувала щорічно, 16 листопада, відзначати Міжнародний день толерантності, приурочивши до нього відповідні заходи, орієнтовані як на заклади освіти, так і на широку громадськість.
Завданнями заходу є формування в учнів та учениць таких знань умінь і навичок:
- толерантності, нетерпимості до дискримінації, здатності до ведення рівноправного діалогу з однолітками;
- уміння розв’язувати проблемні завдання у сфері фізичної культури та спорту;
- усвідомлення важливості співпраці під час ігрових ситуацій;
- здатності здобувати чесну перемогу та з гідністю приймати поразку.
Дискримінація – це будь-яке розрізнення, виключення чи обмеження за будь-якою ознакою: статі, віку, національності, мови, кольору шкіри, віросповідання, інвалідності, політичних уподобань, метою або результатом якого є применшення або заперечення визнання, реалізації або здійснення нарівні з іншими всіх прав людини й основоположних свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, цивільній чи будь-якій іншій сфері.
Отже, відповідно до статті 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками».
Ідентичність (особиста ідентичність чи самоідентичність) – це єдність і спадкоємність життєдіяльності, цілей, мотивів і смисложиттєвих установок особистості, яка усвідомлює себе суб'єктом діяльності. Таке визначення самоідентичності може бути заскладним для розуміння дитини, тому найкраще пояснювати це на прикладі унікальності як іншості. Кожна дитина має свої особисті риси чи сукупність рис, якими вона володіє і які притаманні лише їй. Саме це відрізняє її від інших дітей.
Дитина з інвалідністю – дитина зі стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, якій взаємодія з різними бар'єрами може заважати повній та ефективній участі в житті суспільства нарівні з іншими людьми[1].
Дитина з особливими освітніми потребами - дитина, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту[2].
Толерантність – це здатність людини без агресії сприймати думку, поведінку, форму самовираження та спосіб життя іншої людини, які відрізняються від власних.
Толерантне ставлення – це терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів тощо. Але це не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими.